aktualizované: 18.01.2010 05:07:33
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hlavná stránkaSlovenské povestiMágiaWiccaWoodooSatanská BibliaVšetko o šamanizmeBudhizmusTempláriMoje zazitky a skusenostiDownloadOdkazy |
Je teda jednoduché pozrieť si, v ktorý deň je vhodné vyrábať talizman s určitým zameraním a z akého materiálu. Keď je materiál vybraný, treba predmet „vyhotoviť“ a nabiť. Vyhotoviť znamená, upraviť ho do požadovaného tvaru a pod. a nabiť znamená, vložiť doň svoju silu. To môžeme urobiť dvoma spôsobmi: 1. Vyrytím symbolov (viz. runy) a potom 2. Vysvätením, Pri vyrývaní symbolov a nápisov je nutné, aby ste vedeli, čo tam vlastne ryjete (či píšete), takže by ste nemali len okopírovať niečo, čomu nerozumiete. Dôležitý je osobný prínos a vlastná tvorivosť pri výrobe. Môže to byť proste obrázok z našej hlavy, ktorý sa týka daného problému a pod. Dá sa tu využiť taktiež numerológia. Talizman môže mať aj formu prsteňa. V takomto prípade sa väčšinou vyryje cieľ ako hlavný nápis a osobné údaje tvoria ozdobu na okraji prsteňa. Nech už ide o talizman určený k čomukoľvek, odporúča sa nasledovný postup:
Starostlivosť o talizmanPo vyrobení talizmanu ho noste tri dni pri sebe. (na tele) Trebárs na retiazke okolo krku, alebo vo vrecúšku zavesenom na krku. Potom ho stačí mať proste pri sebe. Odporúča sa aj v noci si ho dávať pod vankúš. Pri každom novom mesiaci by sa mal očistiť a pri splne ba sa mal nechať trochu vystaviť priamemu mesačnému svetlu. (...teda nie cez okno...) Každú stranu talizmanu nechajte na mesačnom svetle aspoň 5 minút a sústreďte pritom svoje myšlienky na pôvodný účel talizmanu.
AmuletyAmulety sú v podstate talizmany, ale nie sú vyrobené umelo, ale pochádzajú z prírody. Od zajačej labky až po pierko z páva. (V čarodejníctve je veľmi populárny kameň s dierkou uprostred, symbolizujúci zjavne plodnosť.) Amulet stačí len jemne upraviť a vysvätiť.
*Kľúče Šalamúnove – stratená a znovuobjavená kniha (kabalistický rukopis), ukrývajúca kľúč k pochopeniu mágie, (a pôsobeniu planét) založená na výrobe talizmanov. Existujú však rôzne jej verzie (doplnené aj rôznymi výjavmi z čiernej mágie) a tak je nutné pristupovať k nej s určitým odstupom. (V knihách od E.Léviho je možné sa dočítať, ako rozpoznať správnu verziu) MyšlienkySlnečná krajina a pojem reinkarnácie
Koľko je náboženstiev na svete, toľko je aj učení ktoré rozprávajú o tom, čo bude s nami keď zomrieme. Je to otázka, ktorú si každý človek položí aspoň raz v živote. Wicca súhlasí asi s najrozšírenejšou predstavou, súvisiacou s pojmom reinkarnácie. ReinkarnáciaReinkarnácia - prevteľovanie duší je viera, že na tento svet sa vraciame viac krát a teda že náš život nemusí byť ani prvý, ani posledný, ale mnohý z iných. Presnejšie princípy sú trochu diskutabilné a sú skôr individuálnou interpretáciou chápania reinkarnácie. Budhisti veria, že zem je len akýmsi väzením (plným utrpenia), kde sme zajatý v hmote za našu nevedomosť a zlé skutky, ktoré sme kedy urobili, či už v tomto živote, alebo predchádzajúcom. Učia, že človek musí žiť čistý život a snažiť sa spoznať vyššie pravdy, pretože len tak dosiahne osvietenia a oslobodí sa z pút kolobehu znovuzrodení. Hinduisti veria na večné prevteľovanie, pričom to, kde sa najbližšie narodíme (v akých podmienkach) záleží od našich skutkov v tomto živote. Ak sme žily život "zlý", môžeme sa dokonca narodiť v nejakom nižšom živočíšnom druhu - trebárs ako pes. Nás však zaujíma skôr názor "ezoterický". V tomto prípade sa reinkarnácia javí ako nástroj zdokonaľovania duše, ako príležitosť pre jej rast a vývin k dokonalosti. Wiccani taktiež veria, že tento svet je len jedným z mnohých kde sa duša môže vyvíjať a je celkom možné, že pobyt na zemi (ako najvhodnejší spôsob učenia sa) je niečo ako dar, ktorý si máme vážiť. Bližšie nám to môžu priblížiť tieto výroky: Manli P.Hall a jeho kniha o reinkarnácii: Indická Katha Upanišáda z 6.storočia pred Kristom: Robert Browning Ešte by sme si mali povedať čosi o pojme Karma, ktorá sa spája s reinkarnáciou. Mnohí ľudia si predstavujú, že karma sú naše zlé skutky, ktoré sa s nami vlečú a z ktorých sa budeme zodpovedať, skutky, za ktoré nás "vyššia moc" trestá, keď sa nám prihodí niečo nepríjemné. Nie sú ďaleko, ale trochu to upresníme. Karma je akýsi systém ktorý sa stará o to, aby bola vo svete rovnováha, spravodlivosť a spôsobuje (viz. 2 pravidlá wicci), že všetko čo urobíme, sa k nám nejakou formou vráti. Karmu by ste nemali brať ako nejakú trestajúcu či odmeňujúcu organizáciu, ale skôr ako nástroj, ktorý nás učí. Každý kto pochopí, že láska je všetko, nebude mať s karmou problém. Bohovia nie sú tí, ktorý na nás posielajú všetko zlé a dobré, za to si môžeme mi sami. Kto pochopí karmu zistí, že každý človek je pánom samého seba a len on je zodpovedný za to, kde teraz je. Slnečná krajina
PentagramPentagramJe to päťcípa hviezda v písaná do kruhu, asi najznámejší magický symbol. Má mnoho významov a rozličných interpretácií. Jeden z najčastejších opisov vysvetľuje štyri živly (zem, vzduch, voda, oheň), nad ktorými dozerá duch. Keď sa využíva v rituáloch, väčšinou je nakreslený (pierkom, mečom alebo Athame do vzduchu) na samotnom začiatku a má za úlohu chrániť čarodejnicu. Často krát je aj súčasťou oltára. Ako ochranný symbol sa nosieva aj na príveskoch a pod. Má viacero využití pri mágii a meditácii, pri objavovaní vlastného vnútra. PentakelJe to vlastne upravený pentagram, ku ktorému sú pridané iné symboli. Opäť má účel hlavne ochranný (magický štít), niekedy vyjadruje zem. Šalamúnov pentakel - Šalamúnová pečaťJe to mocný symbol, špecializovaný na magické účely. Môže reprezentovať Boha alebo človeka a štyri prírodné živly, spolu s piatimi zmyslami, päť zranení spôsobených Ježišovi a päť bodov ľudského tela a pod. (viz. istý obraz od Leonarda da Vinciho) Istá kniha o symboloch vraví: "Ako starodávny symbol sa objavuje v spisoch a obradoch kúzelníkov a je silne spojený s hebrejským mysticizmom; odtiaľ podoba s Dávidovou hviezdou. Vrcholom nahor postavený trojuholník ako symbol ohňa a mužskej energie je dokonale a harmonicky prepletený s obráteným trojuholníkom – symbolom vody a ženskej energie. Základy oboch trojuholníkov sa vzájomne rozdeľujú pod vrcholmi a symbolizujú vzduch a zem. Pečať zobrazuje štyri živly, ktoré v kombinácii s číslom tri (trojuholníkom) vytvárajú magické číslo sedem. Napriek tomu, že Pečať má len šesť vrcholov, vraví sa, že siedmy, neviditeľný, predstavuje duchovný prvok premeny a zjavuje sa vnútornému zraku kúzelníka pri meditácii nad pečaťou."
Otočený pentagramJe symbolom satanizmu a do otočeného symbolu je občas nakreslená aj capia hlava, ako symbol zla. Tento pentagram nemá s wiccou nič spoločné a využívajú ho výlučne ľudia, ktorých priťahuje zloba alebo výsmech Kresťanstvu. Úvod do mágie
O čom to celé je Mágia je nepopierateľne jedna z hlavných súčastí Wicci, a hoci častokrát vzbudzuje u ľudí rôzne predsudky, zďaleka nie je jedinou vierou, ktorá v sebe zahŕňa magické postupy. Vlastne celkove je často krát ťažko určiť, kde sa končí náboženstvo a začína mágia. Pre wiccu je mágia bežným postupom, ako pomáhať Zemi obnoviť jej sily, ako sa naladiť na svoju duchovnú stránku, nástroj ako vylepšiť a zharmonizovať svoj život. Mágia taktiež nie je pre Wiccu najdôležitejšia. Je až druhá v poradí, za uctievaním Bohyne a Boha. Existuje taktiež mnoho praktík, ako prevádzať mágiu. Od tých najjednoduchších (zodvihnutie štvorlístku zo zeme) až po nebezpečné (či už fyzicky alebo psychicky – napr. ceremoniálna mágia). Mágia, s ktorou sa pracuje vo Wicii je spravidla jednoduchá, bezpečná a vždy vedená pod morálnym zákonom Wiccan rede – rob čo chceš, pokiaľ to nikomu neuškodí. Pre wiccanou sú to väčšinou magické postupy pre liečenie (či už ľudí alebo zeme), posväcovanie, ochranu, posilňovanie svojich dobrých a likvidovanie zlých stránok a podobne. Mágia vo Wicci je založená na prírodnom základe, a pre Wiccanskú čarodejnicu je vždy dôležitá rovnováha a pokoj. V mágii platí jedna dobre známa vec, a to že neexistuje biela a čierna mágia, ale dobro alebo zlo je v srdci toho, kto mágiu prevádza. (Aj biblia sa dá zneužiť!) Mágiu definovalo mnoho ľudí, ale Wiccu súhlasím so Scottom Cunninghamom: „Mágia je premena prírodných energií, aby sa dosiahlo žiadanej zmeny.“ Vo svojej knihe (Wicca: Keltská prírodná mágia) píše, že existujú tri zdroje sily, ktoré Wicca pri mágii používa: Osobná sila, Božská sila a sila Zeme. V podstate je za všetkým jediná univerzálna (Božská) sila.
Ale pekne po poriadku.
Predstavivosť Na začiatok je dobré vedieť čosi o sympatetickej mágii, pretože ide asi o najstaršiu „magickú činnosť“ človeka. V dávnych dobách, keď prežitie ľudí záviselo do značnej miery od lovu, si človek často krát predstavoval, ako loví zviera, celý úkon od honu až po „konzumáciu“ úlovku. A často krát si toto nepredstavoval len vo svojom vnútri, ale svoje sny aj kreslil, aby si ľahšie predstavil celú udalosť. A práve toto je súčasťou sympatetickej mágie. Vlastne, schopnosť vizualizácie (predstavivosť) je všeobecne v mágii veľmi dôležitá, ak nie najdôležitejšia. Zdravie fyzické i duchovné Okrem schopnosti predstavivosti je treba rozvíjať aj telesné zdravie, pretože len človek ktorý je v dobrej fyzickej kondícii, môže udržovať v sebe rovnováhu. Väčšinou je to krok, ktorý urobí každý kto sa zaujíma o akékoľvek duchovné učenie, či už mu je to predpísané, alebo nie. Stačí si trochu striehnuť na svoj jedálniček a viacej sa vyhýbať nezdravím jedlám, a vyhľadávať len tie zdravšie. Samozrejme, nezaškodí pravidelne cvičiť, aby sme sa realizovali aj po fyzickej stránke, nie len duševnej. Základom je rovnováha. Telo, ktoré je v rovnováhe, je nutne zdravé. Taktiež treba budovať aj „duchovnú čistotu.“ Človek by mal mať pevný charakter, jednak aby nezačal nadobudnuté schopnosti zneužívať, aby mu pomáhal vo vlastnom vývoji a samozrejme aby neurážal vyššie sily. Človek musí najprv ovládať sám seba, aby sa mohol stretnúť s vyššími silami. Zvykom je napríklad pôst, 24 hodín pred magickou činnosťou. Taktiež žiadny alkohol, nikotín či omamné látky. Naša myseľ musí byť triezvy a čistá, nie ovládaná vlastnými neresťami. Pred rituálmi (všeobecne) sa vykúpte vo vode, do ktorej pridáte lyžičku (najlepšie morskej) soli. Kruh Pri mágii je kruh veľmi dôležitý, pretože nás bude jednak chrániť a pretože pomáha pri mágii ako takej. Kruh by mal byť teda v tomto prípade čo najpresnejší, či už sa to týka jeho rozmerov, ale aj spôsobu vyznačovania. (Musíme kruh dodržať čo najpresnejšie). Potrebujeme totiž doň nasmerovať čo najviac osobnej sily. Mágia konaná v kruhu nasleduje po obrade koláče a pivo, pri ktorom sa najprv porozprávajú jednotlivý členovia sabatu o tom, akú činnosť bude kto prevádzať. Potom, ešte pred zahájením, kňaz alebo kňažka znovu obídu kruh s mečom alebo athame, aby ho posilnili. Ďalšie okamžiky by mali byť venované meditácii o celom obraze toho, čo sa má uskutočniť. Pri práci v magickom kruhu sa nesmie tento kruh za žiadnych okolností narušovať. Je však možné kruh opustiť a opäť sa vrátiť, pokiaľ je to nevyhnutné. Treba však dodržovať tento postup: Opustenie a vstupovanie do kruhu S athame sa postavte na východ a urobte pohyb, akoby ste prerezávali čiary kruhu, najprv po svojej pravici a potom po ľavici. Potom môžete vystúpiť von z kruhu v mieste medzi rezmi. Najlepšie je predstaviť si, že ste si z kruhu vysekali dvere, ktorými je možné výjsť von. Pokiaľ sa vraciame nazad do kruhu, prejdeme rovnakých vchodom dnu a následne „zatvoríme dvere“. To urobíme pomocou athame, ktorým nebudeme dvere rezať, ale naopak – spájať otvorené časti. Na záver zapečaťte prerušené miesto a to tak, že zdvihnete svoje athame a špičkou nakreslíte pentagram. Každopádne, kruh nesmie byť prerušený, keď sa už začne so samotnou magickou činnosťou. Úvod do mágie
Sila slov a písma Znie to veľmi jednoducho alebo dokonca až neprijateľne - že reč človeka môže mať nejakú moc. A práve naša schopnosť rozprávať je veľmi mocným prostriedkom, ako pôsobiť na seba a iných. Nanešťastie, je oveľa jednoduchšie slovom ublížiť, ako pomôcť. Veď stačí nešťastníkovi povedať len pár povzbudivých slov, a jeho osud sa môže celkom zmeniť, stačí povedať v nevhodný čas nevhodné slova, a môžu zapríčiniť aj smrť. Toto je jeden z dôvodov, prečo človek musí pestovať sebaovládanie a dosiahnuť vnútornú rovnováhu – aby jeho slová nepôsobili zlo, aby vravel vždy len to čo je potrebné vravieť a aby vravel naozaj len vtedy, keď chce, a nie keď ho k tomu ženie nejaký popud. Nie nadarmo Ježiš povedal: „Nie to čo jete, ale to čo z vás vychádza vás špiní.“ Tajomstvo mágie poznali už starí Egypťania, kde bolo náboženstvo doslova na nerozoznanie od mágie. Poznali nie len silu slova, ale aj písma a tie tvorili základ pre magické praktiky. Mágovia tých čias sa museli veľmi dobre vyznať nie len v zaklínadlách, ale práveže aj v písaní, ktorému pripisovali nesmiernu cenu. Pre mágov, hermetikov a alchymistov je to doslova základ. Zvláštne slová za zvláštnych podmienok môžu pôsobiť na ľudí stimulujúco a otvárajú bránu k ich vnútru, a mantry sa opäť používajú na zamestnanie mysle, aby človek dosiahol „iný“ stav vedomia. Slová sa teda dajú využiť ako kľúčová praktika pri snahe o sebazdokonalenie a pochopenie vyšších právd.
O gestách, reči tela a exatických polohách Mágia môže byť založená aj na gestách a reči tela – to ako sa správame, čo sa snažíme nejakým spôsobom oznámiť alebo vyjadriť, to všetko sa môže zmeniť aj na magickú činnosť. Už len svojim správaním vysielame k okolitému svetu signály, čo sme zač a o čo sa snažíme. Pri magickej činnosti sa často krát využíva aj táto „tichá“ forma komunikácie. Môžu to byť gestá, ktorým rozumie každý (od tých nepekných ako je vztýčený prostredník až po zložité obrazce či pohyby), ale môže to byť aj naše vnútorné vyjadrenie, ktorému nikto okrem nás rozumieť nebude. Na tom vlastne ani nezáleží – dôležité je, aby sme mi rozumeli tomu, čo tým chceme dosiahnuť. Čím viac z našej cielenej idei zviditeľníme, tým viac jej dopomôžeme k realizácii. Mágia totižto funguje aj na jednoduchých princípoch – existuje svet neprejavený, ktorý sa ovšem prejavuje vo svete prejavenom. Ak urobíme zmenu v svete neprejavenom, prejavý sa nutne v tomto svete. Jednoduchšími slovami – najprv existuje len myšlienka, ktorá sa môže, ale nemusí zrealizovať. Všetky javy sveta hmotného majú základ v svete nehmotnom. Čo sa týka polôh, ide o ďalšiu zaujímavú vec, ktorej niektorý nerozumejú. Najmenej pochopené sú v tomto smere asi východné náboženstvá. Podľa mienky mnohých sú to darmožráči, ktorý celý deň presedia v tureckom (či lotosovom) sede namiesto toho, aby pracovali na poli, alebo boli nejako inak užitočný. Vec sa má tak, že v týchto krajinách si oveľa viac zakladajú na duchovnom živote človeka oproti životu materiálnemu. Tým, že človek ktorý pracuje so svojim vnútrom vykonáva veľmi dôležitú činnosť – pretože objavuje, že on sám je celým vesmírom a nachádza svoju pravú podstatu. Takže, pri rôznych magických cvičeniach či meditácii sa naozaj vyžadujú rôzne zaujímavé polohy. Slúžia na to, aby sme sa ľahšie naladili na svoje vnútro, aby nás čo najmenej rozptyľovalo okolie a aby sme ľahšie ukludnili zmysli, až príliš zamerané na vonkajší svet. Samozrejme, nie sú povinné, ale rozhodne majú svoj zmysel.
Trochu o Egoizme A teraz to najdôležitejšie. Pri mágii nám hrozia všelijaké nebezpečenstvá, ale toto je asi najväčšie – hrozí, že človek sa stane EGOISTOM!. Keď sa niekomu podarí poodhaliť niektoré tajomstvá mágie a dotyčný si uvedomí svoju moc, je veľmi ľahké sklesnúť k tomu, aby ju začal využívať na svoje (zväčša svetské) veci. Ono by na tom nebolo v celku nič zlé, ale pár háčikov to má. Predovšetkým je dobré pamätať na to, že za všetko sa platí a nič nie je zadarmo. S tým úzko súvisia myšlienky na karmu a to, že za všetky svoje činy ponesieme zodpovednosť, takže je dobré držať sa starého známeho – dva razy meraj a raz strihaj. Taktiež tým komplikujeme schopnosť Karmy realizovať sa v našom živote, čo pri troche nešťastia môže viesť až k tomu, že život nakoniec premárnime, hoci na vonok vyzeráme ako tá najduchovnejšia bytosť na svete. Rozhodne je však dobré držať sa určitých zásad:
Zvláštne však je aj to, že existujú veci, ktorým by sme sa mali rozhodne venovať, či už magickým, alebo iným spôsobom. A tým je myslené, že si máme navzájom pomáhať a hlavne liečiť chorých a zranených, pomáhať prekonávať ťažké životné obdobia či rozvíjať svoje duchovné cítenie. Ako hovoria tí, čo prežili klinickú smrť – nebudú sa vás pýtať, kým ste boli a či ste chodili pravidelne do kostola, ale či ste sa naučili milovať. To je najdôležitejšie. Používanie mágie vôbec nemusí byť zlé, ale odporúčam myslieť na jednu vetu z Corpus Hermeticum – a to, že múdri človek by nemal príliš mágiu používať, pretože všetko je tak, ako má byť... PraxMeditácia
O meditácii sa dá toho napísať mnoho, a tak tu načrtneme len hlavné zásady, postupy a pár námetov, o ktorých je možné meditovať. Pri meditácii ovšem nejde o nejakú teóriu ktorú by mal človek naučiť, ale o prax, aby išlo o činnosť vykonávanú ako hociktorú inú. Mnoho ľudí si myslí, že meditácia patrí len k joge. To je omyl, meditácia je niečo veľmi univerzálne. Čo to vlastne meditácia je? Je to určité ponáranie sa do vlastného vnútra, s cieľom nájsť v sebe to božské (nádja), počúvať svoje dokonalejšie Ja. Je to v podstate relax pre dušu aj telo, pretože telo je uvoľnené a môže sa regenerovať a duša sa dostáva do sfér, z ktorých pochádza. No byť v tom úspešný nie je také jednoduché. Meditácii sa treba naučiť a naše vlastné ego a rozmaznaná myseľ budú našimi nepriateľmi. Myseľ totižto stále túži po pozornosti, je úzko spojená s egom a stále je aktívna. Odmenou nám bude úžasná schopnosť koncentrácie, vnútorný pokoj a hlbšie poznanie "pravdy". Meditácia je rozdelená na niekoľko stupňov, v závislosti od "hĺbky" ponorenia. Rôzny majstri určili rôzne stupne, niektorý desať, päť, niektorý uvažujú len o troch stupňoch. Mi pre začiatok zostaneme len pri prvých stupňoch. Meditačná pozíciaTáto pozícia by mala byť pohodlná a bezpečná. Nemusí to byť hneď lotosový sed, ale je dobré mať vystretú chrbticu. Taktiež je možné meditovať v polohe ležmo, ale to môže ľahko viesť k tomu, že zaspíte. Vhodné je sedieť na niečom mäkkom, aby vás nerušil nepríjemný pocit. (Na začiatku síce len nejakých 5 minút, no doba by sa mala predĺžiť na 15-20min a neskôr na hodinu.) Na oblečení nezáleží, ale opäť je vhodné hlavne niečo, v čom sa cítite príjemne. (niektoré materiály "hryzú" kožu...) Wiccani často krát uprednostňujú aj v tomto prípade "nebeské rúcho", teda nahotu. Priestor, miesto na meditáciuNech už ste kdekoľvek, najdôležitejšie je, aby ste mali pokoj a bolo čo najmenej prítomných rušivých vplyvov. Ideálne sú odľahlé miesta v prírode, ale vhodná je aj izba, pokiaľ nikto nie je nablízku. Z preventívnych príčin je dobré vypnúť telefón a pod., aby nás nevyrušovali žiadny ľudia. Miestom meditácie by malo byť také, kde sa cítite bezpečné a pohodlne. Ray Buckland doporučuje meditovať vo vysvätenom kruhu a ja s ním súhlasím. Pre wiccana je to ideálne miesto. Vhodná dobaVhodná doba je takmer kedykoľvek. Najvhodnejšie je poznať vlastné biorytmy a teda vedieť, kedy je pre vás najjednoduchšia práve táto činnosť. Najčastejšie sa spomína ráno a večer, ktoré vyhovujú najviac ľuďom. Dôležité je, aby a meditácia stala čo najpravidelnejšou, pretože čím dlhšie ju prevádzkujete v konkrétnu dobu, tým ľahšie to ide. Vyberte si teda sami, kedy vám to najviac vyhovuje, ale bolo by dobré, aby ste mohli meditovať každý deň v rovnakú dobu. Trvanie a prístup k meditáciiMeditáciu sa treba naučiť a vaša myseľ bude spočiatku protestovať. Je teda dôležitá hlavne vytrvalosť (niekedy 6 mesiacov, niekedy aj 2 roky...), ale oplatí sa vydržať. Nevzdávajte sa pri počiatočných neúspechoch! Chvíľu to trvá, no cena stojí za to. Pokiaľ sa vám veľmi dlho nedarí dosiahnuť žiadne výsledky, pravdepodobne robíte kdesi chybu., ktorú je však možné odhaliť a napraviť. Čím viac budete vládať meditáciu, tým viac sa v nej budete cítiť doma a neskôr vám bude dokonca prirodzenejšia, než bežný stav. A budete sa na ňu tešiť najviac z celého dňa. Ako začať
Začiatok meditáciePohodlne sa posaďte a uvoľnite sa. Na začiatku je doporučované "vypnúť" telo, tým že sa uvoľnia napäté svaly. Postup môže byť nasledovný:
Teraz, s čiastočne uvoľneným telom sa pri hlbokom dýchaní sústreďujte n svoje myšlienky. Predstavujte si, že celé vaše telo je uzavreté vo veľkej bielej guli. Vnímajte prúdiacu svetelnú energiu. Teraz sa nechajte unášať, padajte stále hlbšie a hlbšie do svojho tretieho oka. Opustite materiálny svet, prestaňte ho vnímať, opustite svoje ego. Neblúďte bezhlavo medzi svojimi myšlienkami - len ich pozorujte, potom len jedinú a ak to zvládnete tak neskôr žiadnu. Počúvajte svoje vnútro, nechajte sa ním unášať, nech k vám už prichádza akýkoľvek pocit či zvuk, nenechajte sa vydesiť. Poddajte sa tomu, pohybujte sa stále vyššie, stále dovnútra. Je viacero spôsobov ako učiť svoju myseľ poslušnosti a v ďalšom článku vám ukážem začiatky ako ich spracoval P.Lasenic (hermetická prax) a zrejme pribudne článok aj o hlbších spôsoboch meditácie. Ukončenie meditácieNávrat do normálneho stavu zo stavu meditácie by nemal byť skokový, ale postupný. Je to tak lepšie ako z hľadiska telesného, tak aj duševného. Postup je podobný ako na začiatku, lež opačný. Svoje vedomie pomaly presúvajte od tretieho oka nazad do seba. Od hora dole oživujte svoje končatiny a rozkážte im, aby sa prebudili osviežené a zdravé, aby sa v nich prebudila sila. (Postupujte od hlavy - oči, zátylok, tvár, hrdlo... od ramien, paže, zápästia... cez hrudník, boky, stehná, kolená, lýtka...až po prsty na nohách. Všetky časti tela. ) Námety pre meditácie
Slnečné otázky sú myšlienky, nad ktorými by ste sa mali zamýšľať ráno, ako súčasť vašich ranných rituálov. Odpovede si môžete dať hneď, ale aj behom celého dňa. Pomôžu vám odhaliť vaše skryté možnosti a možno a dozviete o sebe niečo, čo ste ani netušili. Myšlienky sú očíslované ako dni v mesiaci, takže na každý deň by mala pasovať jedna otázka. Myšlienky pre mesačné meditácie sú určené pre večerné meditácie, ktoré by sa mali konať v patričných mesačných fázach. (Tmavý mesiac, Dorastajúci mesiac, Spln, Ubúdajúci mesiac) Nie sú vo formách otázok. Námety pre meditácie sú napísané pre štyri obdobia, začínajúce sa štyrmi veľkými dňami - Samhain, Imbolc, Beltain, Lughnasadah. Slnečné otázky pre obdobie Samhainu
|
Anjelská abeceda |
Taktiež známa ako nebeská abeceda, používaná hlavne v ceremoniálnej mágii. |
Malachim |
Ďalšia abeceda občas prezývaná aj „jazyk mágov“, používaná vtakmer výlučne v ceremoniálnej mágii. |
Rieka |
„Prechod cez rieku“ – využívaná v ceremoniálnej mágii a samostatnými čarodejnicami. |
Seax-wicca |
Obľúbená abeceda v Sasskej wicci. |
Thébska abeceda („abeceda čarodejníc“) |
Často krát využívaná abeceda v čarodejníckych spolkoch, hlavne u Gardneriánov. Abeceda čarodejníc nie je celkom správnym pomenovaním. |
Problémy – používanie rún prináša so sebou aj niekoľko problémov. (Uff?) Predovšetkým, pri runách nenájdeme dĺžne ani mäkčene, takže priamy prevod písmen našej abecedy do rún je takmer nemožný. Okrem toho, pri takomto používaní v podstate ani nie je problém rozlúštiť runový nápis. Runy takto vlastne len sťažia čítanie.
zdroj: Scott Cunningham
použitie: proste zmiešajte uvedené prísady v nádobe
Sabatový olej
používa sa pri sabatoch, na spojenie s Božstvami
3 diely pačule
2 diely pižma
1 diel karafiátu
Iný sabatový olej
3 diely santalového dreva
2 diely citrónu
1 diel ruže
Olej splnu
- potiera sa ním telo pred esbatom
3 diely ruže
1 diel jazmínu
1 diel santalového dreva
Olej Bohyne
používa sa behom rituálu na uctenie Bohyne
3 diely ruže
2 diely tuberózy
1 diel citrónu
1 diel voňatky
1 diel ambry
Olej Boha
používa sa pri rituály uctenia Boha
2 diely kadidla
2 diely škorice
1 diel vavrínu
1 diel rozmarínu
1 diel pižma
Oltárny olej
potiera sa ním oltár na zbavenie nečistôt
4 diely kadidla
3 diely myrty
1 diel galangalu
1 diel sporýša lekárskeho
1 diel levandule
zdroj: Ute York
Magický Venušin olej
recept budiaci milostnú žiadosť so skrášľovacími účinkami:
3 kvapky ylang-ylangu
2 kvapky pelargónie
1 kvapka kardamomu
4 kvapky harmančeku
Zmiešajte oleje a použite ich v aromatickej lampe, najlepšie pri večery s vytúženou osobou. Taktiež sa dá použiť na prípravu voňavého kúpeľa.
Masážny „povzbudzujúci“ olej
tento olej sa používa na masírovanie a mal by vám pomôcť v prípade, že pre zhon, stres či vyčerpanie zažívate „slabú sexuálnu stimuláciu“. Úžasná masáž vrj pomáha odstrániť zábrany, celkove uvoľňuje a „zbližuje“ ľudí...
2 kvpaky muškátovej masti
2 kvapky ylang-ylangu
3 kvapky pelargónie
oleje rozpustite v 15 ml základného oleja a jemne ním masírujte chrbát a brucho. Sporýš lekársky zväčšuje milostnú túžbu, Harmanček prináša pokojný spánok.
Snový vankúš
Naplnte malý vankúš týmito bylinami a darujte ho niekomu.
Vavrín – pre lepšie sny
Eukalyptus alebo Chmel – pre uzdravenie
Tymián – proti smútku
Vône, ktoré zvádzajú:
zázvor, jazmín, kardamon, levanduľa, vavrín, pižmo, pačula, ruža, santalové drevo, fialka, ylang-ylang, cédrové drevo, škorica
Vône, ktoré šíria harmóniu:
bazalka, gardenia, narcis
Vône, ktoré prehlbujú milostnú túžbu:
marhuľa, gardenia, klinček, kosatec, jasmín, ruža
Scot Cunningham definuje rituál takto: "Je to špecifický spôsob pohybu, manipulácie s predmetmi alebo sled vnútorných procesov, vytvorených k vyvolaniu určitého efektu." Vo wicci ide o obrady, ktorými sa zlaďujeme s prírodou, vzdávame úctu bohom a posiľňujeme naše vzájomné vzťahy.
Naše rituály nie sú nejako zvlášť zložitou záležitosťou. Dôležitý je základ a myšlienka, prevedená nejakou formou. Preto je možné upravovať si existujúce rituály pre seba, tvoriť vlastné (teda nám najbližšie) či skúšať nové.
Tieto rituály sa prevádzajú hlavne počas nocí pri splne a počas Veľkých dní. Základná forma vyzerá asi takto:
1. Stavanie chrámu (tvorenie kruhu)
2. Samotný rituál
3. Rušenie chrámu (mazanie kruhu)
Na začiatku je potrebné postaviť "dočasný chrám", do ktorého nebudú prenikať škodlivé vplyvy, miesto kde sa môžeme cítiť bezpečne a hlavne kde môžeme koncentrovať našu energiu. V úvode ide hlavne o vzývanie bohov a ich pozvanie medzi nás, je to akési naladenie sa na naše vnútro. Tu sa začína obrad.
Potom nasleduje "hlavná časť" rituálu, ktorá má špecifický zmysel a prevedenie, kedy sa vlastne vykonáva podstata rituálu.
Napokon, je treba náš chrám zrušiť, čomu predchádza to najdôležitejšie - je to poďakovanie za prítomnosť bohov a tvorivých síl, ktoré nám pri rituáli pomáhali. Je to akoby rozlúčenie sa a spätné preladenie sa z "duchovnej roviny" nazad na tú našu pozemskú.
Trochu komplexnejší pohľad (9-bodový) vyzerá asi takto:
Očista seba - tu ide o to, aby sa človek zbavil okrem telesných nečistôt (napríklad rituálnym kúpeľom), aj tých, ktoré sú v ňom samotnom: zlé negatívne myšlienky, emócie a podobne. To sa dosahuje hudbou (trebárs bubnovaním, vlastne hrou na akýkoľvek hudobný nástroj). Taktiež by sa človek nemal sústrediť na rituál ktorý príde, pretože ten už je dávno v pohybe.
Očista miesta – z hľadiska wicci existujú dva typy chrámov – ten ktorý si vyxtvoríme v prírode, alebo v skromnejšej verzii ten, ktorý máme doma. Miesto pre chrám, zvlášť pokiaľ bude vytvorený v interiéry, zvyčajne potrebuje očistiť. Začína sa fyzickou očistou, a potom najčastejšie (a najromantickejšie) je použiť povestnú metlu čarodejníc. Ďalej sa využíva predstavivosti (trebárs ako z metly lietajú fialové svetlá a odnášajú všetko zlé), kropenie vysvätenou vodou, soľou, vydymenie kadidlom a pod.
Vytvorenie posvätného miesta – vytvorenie magického kruhu s využitím predstavivosti
Vzývanie – predstavuje jedinú naozaj povinnú časť obradu. Môže ísť o modlitbu či pár veršou na pozvanie Boha a Bohyne k nám. Je to vlastne formálne spojenie sa s vyššími silami, nikdy však nevynechávajúc božstvá. Je to prebudenie božskej iskry v každom z nás, je to napojenie sa na to krajšie v nás samotných.
Rituálne zvyky (pri sabatoch a esbatoch) – tieto závisia od typu rituálu, ktorý prevádzame. Môže to byť meditácia, poďakovianie, alebo len určité zamyslenie sa nad niečím. Platí, že hoci sa rituály berú vážne, mala by prevládať dobrá nálada a nemali by prevládať pochmúrne myšlienky, či dogmatické dodržiavanie všetkého presne na milimeter. Trebárs v prípade, že zhodíte sviečku, vôbec nezaškodí keď sa tomu zasmejete...
Prebúdzanie energie (v rámci mágie) – v rámci magického úkonu sa v tomto bode začne s hromadením energie, niektorým z bežne užívaných spôsobov (sviečky, tanec, spev...) Potom nasleduje zameranie sily a jej vypustenie, aby sa dosiahlo žiadaného činu. Vlastne je to magická činnosť.
Uzemnenie sily – je to akýsi prechod z duševne zmenených stavov nazad do bežného života, preladenie späť do reality. Táto časť sa nazýva aj Koláče a víno (Koláče a pivo), pretože ako názov napovedá, je to čas na zjedenie niečoho menšieho. Ešte predtým sa však obetúva trochu z nápoja a jedla pre Bohov.
Poďakovanie Bohyni a Bohu – toto hádam nepotrebuje komentár. Proste sa poďakujeme Bohom za ich pozornosť, za to že s nami boli v kontakte a vlastne za všetko .
Zrušenie kruhu – tu sa rituál končí a kruh sa formálne ruší
Čarodejnice sa venujú svojim rituálom nie z dôvodu toho, že by za to očakávali nejakú nebeskú odmenu, ale pretože sa snažia zžiť s prírodou a tieto rituáli skôr "vylepšia" ich pozemskú existenciu. ďalej je dobré si uvedomiť, že na rozdiel od dogmatických vierovyznaní, wicca nenúti žiadnu čarodejnicu vykonávať akékoľvek rituály, takže spájať naše rituály s dogmami nie je správne. Človek z hľadiska duchovného nemusí vykonávať nijaké rituály.
Rituály si čarodejnice zapisujú do povestnej "knihy tieňov", hoci nie vždy tomu bolo tak. V tejto knihe, ktorú by mal mať každý sabat, sú zapísané všetky rituály a poznatky, ktoré sa k wicci viažu. Túto knihu má skoro každá čarodejnica a zvlášť tie, ktoré pracujú samostatne.
Kniha tieňov môže byť malý zápisník, ale trebárs aj "hrubá kronika" a na jej zovňajšku nezáleží, hoci mnohé existujúce knihy tieňov odrážajú autorove umelecké schopnosti. Dôležité samozrejme nie sú pekné ornamenty, ale obsah.
Knihu je dobré začať vlastnými poznámkami o wicci a prírode, či myšlienkami, ktoré nás k wicci priviedli. Aby sme vždy vedeli, kto sme a kam kráčame.
Je asi málo ľudí, ktorý by ešte nepočuli o tajomných kartách s úžasnými obrazmi, pomocou ktorých sa vraj dá vykladaťbudúcnosť. Tarot je naozaj úžasné dielo, ale jeho využitie je ďaleko viac, než len jednoduché vykladanie pravdepodobnej budúcnosti. Tarotové karty sa dajú použiť ako zdroj inšpirácie, meditačná pomôcka, hra (moderné žolíkové karty vznikli práve z tarotu, hoci z veľkej arkány - 22 tromfov sa tu zachoval len blázon v podobe šaša) ale ako tvrdia mnohý učenci a okultisti, je to hlavne nástroj poznania, pričom v kartách sú symbolickou rečou znázornené odveké pravdy, týkajúce sa nás všetkých. Mnohí (hlavne A.Crowley) ho nazývajú aj knihou Thovtovov, egyptskou knihou múdrosti.
Zdá sa, že najväčšia sila tarotu spočíva práve v jeho symbolike nezávislej na kultúre, v archetypiálnych obrazoch , ktoré prehovárajú ku každému človeku. Význam jednotlivých obrázkov je ovšem trochu diskutabilný a hoci je mnoho skvelých prác o tarote, skutočný význam nepozná presne nikto. Keď sa totižto objavil tarot (v roku 1379 ho už využívali v Taliansku), bol bez popisov k jednotlivým kartám.
Klasický tarot sa skladá zo 78 kariet (alebo "lám"), ktoré sa delia na dve veľké skupiny - malú a veľkú arkánu. Malá arkána má 56 kariet, pozostáva zo štyroch farieb po 14 kariet. Farbami rozumieme mince (pentagrami), poháre, palice a meče. Tieto pochádzajú z talianského tarotu zo 14. storočia. Jedna z týchto 14 kariet sa volá žolík.
Potom tu máme veľkú arkánu, alebo 22 veľkých tromfov, ktoré sú základom tarotu. Každá z týchto kariet má veľký význam, a taktiež sa spája s hebrejskou abecedou. Mnohí okultisti sa tu rozchádzajú v názore hlavne na poradie niektorých kariet (hlavne 8 a 11 a Blázna, ktorý má číslo 0), no vo všeobecnosti existuje štandardná verzia. Najhlbšie učenia o tarote prirovnávajú tieto tromfy "mystickej" ceste duše týmto svetom, pričom jasne hovoria o všetkých úskaliach, ktorými musí prejsť, aby prišla do cieľa. V tomto smere je tarot úžasným vodítkom pre život a každý kto pochopí význam jednotlivých kariet, stáva sa pánom svojho osudu...
Pôvod tarotu je taktiež veľmi zložitá téma, pretože nikto nevie kde vznikol a spája v sebe poznatky rôznych národov, ktoré musel tvorca (alebo tvorcovia) ovládať. Najrozšírenejšia verzia vraví, že vznikli v Indii a do Európy boli privezené cigáňmi, ale veľmi často krát je diskutovaná aj verzia o egyptskom pôvode (v čase, keď francúzky fylológ Antoine Court de Gebelin pracoval na knihe "Primitívny svet, analyzovaný a zrovnávaný s moderným svetom").
Runy sú v podstate malé obrázky, ktoré sa buď maľujú, vyrezávajú či leptajú na príhodné miesta, alebo predstavujú v mysli. V skutku ide o to, že pri tvorení rún je potrebné sústrediť sa na ne, pretože ide o znaky, ktoré môžu byť dosť komplikované. Pravda je však aj taká, že runy sú v celku jednoduchým systémom (hoci existuje veľa variánt) a ich tvar nie je navrhnutý vyslovene tak, aby bolo čo najobtiažnejšie ich tvoriť, ale aby sa ľahko vyrezávali a pod. Zrejme aj preto sú tvorené jasnými čiarami.
Runová mágia je aj podľa S.Cunninghama v celku jednoduchá: napríklad na meč sa môže vyleptať runa aby zabezpečila bojovníkovi lepšiu ranu či ochranu pred nepriateľovým mečom, na kalichoch môžu symboly pôsobiť ako ochranný prostriedok proti jedu a podobne. A to zďaleka nie sú všetky možnosti rún.
Pre wiccanov je známe takéto použitie: runy sami o sebe silu nemajú a teda pokiaľ do nich nevložíme svoju vlastnú, len ťažko sa môžu splniť naše očakávania. Pri tvorení rún je nutné sa pozorne sústrediť, využívať silu predstavivosti a zameriavať vlastnú energiu do runy. Tak trochu tomu pomáhajú aj tie tvary samotných rún, ktoré bývajú občas tak nezvyčajné, že sa človek musí naozaj snažiť.
Využitie rún je obmedzené zrejme iba fantáziou dotyčného človeka, ktorý s nimi pracuje. Mnoho ľudí má vlastnú zásobu spôsobov, ako runy použiť. V prípade, že sú runy maľované na papier, je možné pridržiavať sa aj farieb, hoci nie je to potrebné.
viac o runách na
Mágia sviečok je jednou z najpopulárnejších foriem sympatetyckej mágie, ktorú využívajú wiccania. Je jednoduchá a bezpečná a na jej realizáciu netreba žiadne špeciálne pomôcky, ale takmer výlučne sviečky.
Táto mágia pracuje na princípe „hrania“ toho, čo chceme dosiahnuť. Pomocou sviečok je možné zobraziť celú situáciu a nasmerovať jednotlivé prvky tak, ako si to predstavujeme. Sviečky pri tom predstavujú nielen jednotlivých ľudí, ale aj veci či pojmy, ako láska, pokoj a podobne. Podobným spôsobom funguje aj mágia hlinených či voskových figúrok.
Je zrejmé, že budeme potrebovať sviečky. Nie však hocijaké, ale rôznych farieb, pretože farba je pri takomto rituály jednou z najdôležitejších zložiek. Zdá sa, že existuje viacero interpretácií toho, ako pôsobí ktorá farba na človeka – technicky vzaté, na každého asi inak. Ale nemožno poprieť, že sú aj akési spoločné vlastnosti, ktoré vnímajú všetci ľudia rovnako. Napríklad zelená je upokojujúca, pretože to zrejme súvisí s tým, že všetko v prírode je zelené, červená je zasa ohnivá, zosobňuje silu a tak podobne. V tabuľkovej časti sú preto uvedené jednoduché asociáce, aby ste si pri tvorení rituálu ľahko vybrali. Pre tých, ktorý sa o vec zaujímajú viac, za povšimnutie stojí aj symbolika farieb, používaná vo východných náboženstvách. (tie, ktorými sa popisujú čakry).
Taktiež budeme potrebovať nejaké miesto, kde sa bude rituál prevádzať. Označuje sa ako oltár, ale v podstate je to len nejaké „špeciálne miesto“, určené na túto činnosť. Pri rôznych rituáloch treba nechať sviece rozložené a to by mohlo prekážať. Okrem toho, je dobré, aby sa „atmosféra“, ktorá vzniká pri rituály, viazal k tomuto miestu a nebola rušená napríklad návštevou, ktorá potrebuje stolík na hranie kariet. Samozrejme, je možné použiť aj skutočný oltár a občas je to aj výhodnejšie.
Najprv si teda vyberieme sviece, ktoré budeme používať. Pri (akomkoľvek) rituály bude potrebná aspoň jedna biela oltárna sviečka (jej funkcia je hlavne na osvetľovanie priestoru...), vami zvolená podobizeň Boha a Bohyne (toto nie je dôležité, ale aspoň nám to pripomína, aby sme silu nezneužívali a brali na vedomie fakt, že za všetko sa platí), ďalej kadidelnicu (alebo vonné tyčinky...), vodu a soľ.
Pri výbere sviečok môžeme (musíme) použiť tabuľky, ktoré sú pomerne prehľadným a jednoduchým návodom na výber správnych farieb. No a samozrejme si musíme vybrať správnu dobu, takže si rituál musíme načasovať.
Niektoré sviece (prípadne všetky) musia byť pred rituálom „oblečené“, alebo v smrteľnej reči – musia sa pomazať olejom. Použiť môžeme špeciálny olej na sviece, olivový olej, alebo rôzne éterické oleje. Je dobré, pokiaľ je olej nejakej farby, aby ladila so sviecou. Samozrejme, olivový olej sa neráta za farebný...
Dôležité ovšem je, ako sviečku pomazať. Sviece sa mažú smerom od stredu ku krajom, podľa obrázku. Pri tom je nutné sústrediť sa buď na výsledný efekt celého magického úkonu, alebo špeciálne na funkciu svečky. Pokiaľ má predstavovať „niekoho“, tak sústreďujeme svoje myšlienky práve na túto osobu a podobne.
viac o mágie sviečok na
Je to jedna z najjednoduchších foriem mágie a nepotrebujete na ňu nič iné, len povraz. Tento povraz by mal byť dlhý 2,7 metra, teda 9 stôp. (ako je priemer kruhu...) a mal by mať červenú farbu (farba života, krvi - ale aj sily a vitality).
Výhoda šnúrkovej mágie je v tom, že kúzlo sa dá "načasovať" a vypustiť v pravý okamih. Sila bude uschovaná a vy ju môžete použiť presne vtedy, kedy je to najvhodnejšie. Silu je taktiež možné vypúšťať postupne a nie celú naraz, napríklad keď nie je vhodná fáza mesiaca.
Samozrejme, najlepší povraz je taký, ktorý si vyrobíme sami. Ako materiál je najvhodnejší hodváb (ale aj vlna či nylón - ideálne sú všetky prírodné materiály). Je dobré spliesť viacero prameňov do pevnejšieho vrkoča. Na oboch koncoch je dobré spraviť uzlík, aby sa nerozplietol. Potom šnúrku už len vysvätíte.
Šnúrka je považovaná za vlastný nástroj a je dobré, ak ju nepoužíva nikto okrem vás. (ako athame). Taktiež by sa mala používať výhradne len magický účel, prípadne ako súčasť odevu počas obradov.
Čarodejnica (alebo aj celý sabat) sedia v kruhu a spievajú. (Je to častejšie, než tanec). Keď sila v kruhu začne narastať, čarodejnica občas prestane spievať a zaviaže uzol. (v prípade sabatu je to rovnaké - každý člen sabatu občas prestane spievať - kedy to uzná za vhodné, bez toho že by si všímal druhých - a uviaže uzol.) Uzle sa viaže od konca špagátu a pri každom uväzovaní sa povie nejaká veta, povzbudzujúca kúzlo. (Najvhodnejší počet uzlov je 9 uzlov). Uzly sa taktiež viažu v presnom poradí, ktoré ju ta znázornené:
Uväzovanie uzlov |
Vhodné slová:
Prvým uzlom kúzlo začína Druhý uzol kúzlo uskutočňuje Tretí uzol všetko potvrdí Štvrtým uzlom silu zhromaždím Piatym uzlom kúzlo ožije Šiestym uzlom kúzlo upevním Siedmym uzlom udalosti okorením Ôsmy uzol bude Osud Deviaty uzol mi dá, čo je moje |
Pri zaväzovaní posledného uzla (deviateho) je všetka energia zameraná na povraz (hlavne na uzly), a všetka predstavivosť zameraná na cieľ. Sila ktorú sme vyvolali, je teraz uschovaná v uzloch, ktoré môžeme v príhodný čas uvoľniť.
Celkove je deväť uzlov, a hoci boli vytvorené počas jediného rituálu, rozväzovať sa môžu po jednom - v tomto prípade postupujte práve tak, ako pri ich viazaní. Najprv uzol na kraji, potom na opačnom atď. Rozhodne nie v poradí opačnom. Keď budete uzol rozväzovať, myslite pri tom na výsledok, ktorý chcete dosiahnuť. Potom sa kývajte a snažte sa vytvoriť silu. Energiu z uzlov a silu uvoľnite s výkrikom.
Dodnes bolo identifikovaných a klasifikovaných viac ako štvrť milióna druhov kvitnúcich rastlín. Tieto rastlinky sa vyvíjajú podľa jedného z troch možných vývojových cyklov. Všetky vývojové cykly majú ovšem rovnaké fázy: klíčenie, rast kvetov a produkcia semien.
Jednoročné rastliny zavŕšia tento životný cyklus počas jediného roku. Kvitnú len raz, vyprodukujú semená a hynú. Dvojročné rastliny kvitnú len v druhom roku svojho života, potom uvoľnia semeno a uhynú. No a nakoniec trvalky kvitnú a produkujú semená mnoho rokov, niekedy umrú po vypustení semena, aby ďalší rok pokračovali vo svojom cykle ako nové výhonky.
Rôzne druhy začínajú svoj cyklus v rôznych ročných obdobiach. Niektoré kvety začnú v lete a ich plody dozrievajú na jeseň, vývoj iných začne v skoršom či neskoršom období. Životný cyklus rastlín ovplyvňuje podnebie, pôda, okolie v ktorom sa nachádzajú a počet slnečných dní.
Všetky kvety (byliny), napriek tomu že existujú v toľkých formách, sa skladajú z troch hlavných častí: koreňa, stonky a listu. Každá kvetina má odlišne utvorený kvet, podľa toho, ku ktorému rodu a druhu patrí. Pri určovaní rastlín je dôležité poznať tvar kvetu, pretože ide o jeden z identifikačných znakov.
Časti kvetu môžeme považovať za modifikované listy, ktoré obvykle tvoria viac kruhov okolo bázy kvetu. Pokiaľ začneme sledovať štruktúru byliny miestom pripojenia kvetu k stonke, môžeme sa pri našom postupe k stredu venovať jednotlivým kruhom:
Prvý, vonkajší kruh je často krát premenení na zelené sepálne listy, teda kalich (calix). Tieto sepály chránia púčik, kým sa nerozvinie v kvet. Na rozvinutom kvete majú obyčajne tvar pohára pod kvetom v mieste, kde sa pripojuje na stonku. Nad sepálamy sa nachádza vnútorný kruh, obvykle svetlo zafarbených petálnych lístkov, t.j. koruna (corolla). Funkcia petálov spočíva v tom, že nesú „nektárotvorné žľazy“, ktoré priťahujú hmyz a uľahčujú opeľovanie. Tieto dva kruhy (sepály a petály) tvoria lôžko kvetu a obklopujú reprodukčnú časť kvetu.
Smerom k stredu kvetu sa nachádza jeden alebo viac kruhov tyčiniek, samčej časti kvetu (androecium). Každá tyčinka sa skladá z tenkého filamentu, zakončeného prašníkom. Prašník vytvára peľ, potrebný pre rozmnožovanie.
Posledný a najvnútornejší kruh tvorí gynoecium - ženská časť kvetu. Skladá sa aspoň z jedného piestiku (carpel), častejšie ich však obsahuje niekoľko. Každý piestik obsahuje jednu alebo viac semenníc (placenta) s vaječnou bunkou. Piestik ako celok sa skladá zo semenníku, čnelky a blizny. (ovariom, stylus, stigma)
Rastliny sa rozmnožujú prostredníctvom plodov, ktoré s po opelení vyvíjajú z tkaniva semenníku. K opeleniu dochádza prenosom peľu jednej rastliny na piestik inej, vetrom alebo prenosom hmyzom. Plod chráni zárodok do doby zrelosti a zároveň často pomáha rozširovaniu semien.
Staroveký druidy vnímali rastliny ako niečo omnoho viac, než len fyzické objekty a chápali, že ich vlastnosti sú ďaleko väčšie, než len tie čo sa prejavujú fyzicky. Rastlina má spoločne s fyzickými a magickými atribútmi taktiež skryté energie.
Starí drudi chápali, že rastlina má isté fyzické vlastnosti ktoré keď pochopili, bolo niekedy možné predvídať chovanie rastliny v priebehu ročných období. Taktiež si všimli, že dospejú k dobrým výsledkom, keď budú využívať fyzické i liečivé vlastnosti znovu a znovu, za rovnakých podmienok. Celý potenciál rastliny je však možné využiť len vtedy, keď sa rovnako silne zapoja taktiež skryté energie a magické schopnosti.
To, ako sa rastliny využívajú v druidskom svete je viazané na ich pohľad na rozmnožovanie a životný cyklus rastliny. Druidi veria, že akonáhle kvet opustí stonku, sám o sebe obsahuje dve základné zložky – okvetné plátky a zvyšok kvetu. Okvetné plátky sú mužská časť kvetu. Všetky zapadajú pod vplyv Slnka a nezáleží, „aký je vplyv Slnka na rastlinu ako celok“. Ako prijímateľom slnečnej enrgie je im pridelená roľa živiteľa. Okvetné plátky sú tiež spojované s prvkami ohňa (slnečné svetlo a teplo) a vzduchu (funkcia dýchania). Tieto prvky sa považujú za mužské a samy o sebe sú spojované s ústredným vplyvom slnka. Druidy taktiež veria, že okvetné plátky dodávajú kvetu jeho pôvabný vzhľad, opojnú vôňu a (niekedy) sladkú chuť.
O odstránení okvetných plátkov nám zostane hlava kvetiny, a hoci sú na nej mužské aj ženské „orgány“, je jej pripisovaná ženská zložka kvetu. Dridy preto volali hlavu kvetu croth, čo znamená lono. (I keď netušili presne ako sa rastliny rozmnožujú, vedeli že tu sa rodí konečné semeno) Keďže druidy sa zaujímajú predovšetkým o energie rastliny a jej vlastnosti, hlavu kvetu – čiže ženský princíp, sa spája s vplyvmi Mesiaca. Z tohoto kvetu sa kultivuje druhá základná esencia rastliny.
Dva základy kvetu
Rastlina má teda dve základné esencie, získané z okvetných lístkov a z hlavičky kvetu. Jedna mužská, jedna ženská.
Kultivácia oboch esencií:
Najprv je tu fyzická kultivácia, prechádzajúca niekoľkými operáciami a produkuje tekutinu, obsahujúc fyzické (chemické) vlastnosti kvetiny. Druhou je je duchovná kultivácia, ktorá prebieha za pomoci magických rituálov a naplňuje tekutinu magickými schopnosťami rastliny.
Po kultivácii oboch základných esencií sa takmer vyčerpaná rastlina sama kultivuje v tom smere, že sa mení na kadidlo. Tieto tri časti (mužská – okvetné plátky, ženská – hlavička a energizované kadidlo) sa ukladajú v oddelených nádobách, pokým nepríde čas ich použiť. Nádoby sa potom uskladňujú na mieste bez svetla, na suchom a chladnom mieste.
Tieto zložky sa používajú pri rituály, kde sa pomocou aktu spojenia opäť zlučujú (mužská a ženská časť), aby vytvorili komplex, v ktorom sa prejaví sila rastliny.
Pred tým, než sa začne komplex používať, trocha sa z neho vysype na zem, ako symbolický akt, kde vraciate časť toho, čo ste dostali. Vo väčšine prípadov sa potom zvyšok zmieša s vodou „očistenou Mesiacom“ a tým sa vytvorí nápoj. Týmto spôsobom sa uznávajú autority prvkov zeme a vody. Ide o časť rituálu, ktorá vzýva vplyv mesiaca.
Kadidlo sa potom položí na panvicu s dreveným uhlím. Časť z neho zhorí v plameni, ale popri tom sa uvoľní zvyšný potenciál rastliny do vzduchu. Týmto si úctime autoritu zvyšných dvoch prvkov, ohňa a vzduchu. Táto časť rituálu vzýva plyv Slnka.
Potom, čo sa vykoná a zblíži vplyv dvoch nebeských telies a štyroch prvkov, dostávame sa do kontaktu s piatym (alebo piatou esenciou), kolektívnou energiou druidskej tradície.
Kvetiny Slnka a Mesiaca
Každý rod a druh rastliny podľa druidského učenia spadá pod ústredný vplyv Slnka, alebo Mesiaca. Ten určuje, akým spôsobom sa rastlina môže využiť, kto by ju mal používať, ako sa dosiahne čo najväčší účinok, na koho bude najlepšie účinkovať a podobne.
V určitých prípadoch je najvhodnejšie použiť kvet rastlinky, než ktorúkoľvek inú jej časť. Odrážajú jemnejšie, nežnejšie použitie kvetín. Hlavne pri rituáloch zameraných na deti. Objavujú sa aj v rituáloch, ktoré sa zaoberajú duchovnou láskou a náklonnosťou, citovými záležitosťami, plodením, rodením a smrťou. Taktiež aj v spomienkových rituáloch.
Upozornenie! Pred akýmkoľvek použitím bylín si dobre zvážte postup (najlepšie nájsť si nejaký v zdravotníckych knihách) a najlepšie je poradiť sa s niekým, kto sa tomu venuje už dlhšie. Nesprávne využitie môže mať negatívne následky. Kvety označené ako jedovaté sú naozaj jedovaté, a sú tu vypísané len pre skompletizovanie tabuľky. Rozhodne ich nepoužívajte!
Meno
|
Vplyv
|
Vlastnosti
|
||||
bežné (česky)
|
bežné (slovensky)
|
odborné
|
saské
|
nebeské teleso
|
fyzické
|
magické
|
Černohlávek (obecný) |
Čiernohlávok obyčajný
|
Prunela vulgaris
|
Caith un nos (jazvy noci)
|
Mesiac
|
lieči krk a mandle, uzdravuje rany | lieči;napomáha sebavedomiu |
Česnek (medvědí) |
Cesnak medvedí
|
Allium ursinum
|
Garleg (cesnak)
|
Slnko
|
liečo stratu chuti k jelu, zažívacie problémy | ochrana, bráni proti zlu, očista, liečenie |
Děhel lesní |
Angelika lesná
|
Angelica sylvestris
|
Llysiau`r qwrid (červená bylina)
|
Mesiac
|
zažívacie problémy | očista, liečenie |
Divizna (malokvětá) |
Divozel malokvetý
|
Verbascum thapsus
|
Clust y fuch (kozie ucho)
|
Slnko
|
lieči kašeľ, zimnicu a bolesti uší; placky lieči rany | zvyšuje duševné vedomie a vízie;používa sa k výrobe čarovných sviečok |
Dobromysl (obecná) |
Pamajorán obyčajný
|
Origanum vulgare
|
Mintys y creigiau (mäta skalná) |
Slnko
|
Lieči kašeľ, črevné problémy | šťastie, uľavuje pri depresii |
Drchnička (rolní) |
Drchnička roľná
|
Anagallis arvensis
|
Lysiau`r cryman (srpovitá rastlina)
|
Slnko
|
jedovatá; ako barometer a hodiny | rozptyluje melanchóliu (tzv. nositeľ smiechu) |
Hyacint |
Hyacint
|
Hyacinthus non-scripta
|
Clych z eos (slávičí zvon)
|
Mesiac
|
zvonka; lieči výron | vernosť, skromnosť, pravda |
Jetel (plazivý) |
Ďatelina plazivá
|
Trifolium repens
|
Meillionen (biely trojlístok) |
Slnko
|
na koži zvyšuje citlivosť | obohacuje predstavivosť; zvyšuje duševnú silu |
Jmelí (bíle/listnáčové) |
Imelo biele
|
Viscum album
|
Uchelwydd (najvyššia z bylín)
|
Slnko
|
lieči vysoký krvný tlak, artritídu, zmierňuje menštruačný cyklus | nie je naozajstnou kvetinou, ale všemocnou druidskou bylinou |
Kerblík (lesní) |
Trebuľka lesná
|
Anthriscus sylvestris
|
Troes dryw (žabia noha)
|
Slnko
|
zvyšuje energiu | kľud a city |
Kopretina (řimbaba) |
Králik rimbaba
|
Tanacetum parthenium
|
Wermod wen (biely "pelyněk")
|
Mesiac
|
lieči bolesť hlavy; reguluje menštruáciu | nesmrteľnosť, láska |
Krtičník (uzlovitý) |
Krtičník hľuznatý
|
Scrophularia nodosa
|
Meddyges ddu (čierny liek)
|
Mesiac
|
lieči bolesť v krku a zubov | ochrana šťastia, írska "kráľovná bylín" |
Karbinec (evropský) |
Karbinec európsky
|
Lycopus europaeus
|
Llysiau`r sipsiwn (cigánska bylina)
|
Slnko
|
dáva silné čierne farbivo; lieči srdce, nervové poruchy | liečba; relaxáci, veštenie a jasnovidectvo |
Kosatec (žlutý) |
Kosatec žltý
|
Iris pseudacorus
|
Enfys (dúha)
|
Mesiac
|
užíva sa z vonka k liečbe podráždenej koži | očista; vyvoláva múdrosť a odvahu |
Kozlík (lékařský) |
Valeriána lekárska
|
Valeriana officinalis
|
Gwell na`r aur (nad zlato)
|
Mesiac
|
mierne sedatívum, lieči nespavosť a poruchy nervov | očista, kľud, vyrovnanosť, meditácia |
Komonice (lékařská) |
Komonica lekárska
|
Melilotus officinalis
|
Mely ceirw (medová čerešňa)
|
Slnko
|
lieči bolesť hlavy, antiseptická | ochrana |
Levandule (lékařská) |
Levanduľa lekárska (úzkolistá)
|
Lavandula angustifolia
|
Lafant (levanduľa)
|
Mesiac
|
lieči migrénu, vyčerpanie a nervové poruchy | vyvoláva lásku, mier radosť a lieči |
Maceška (violka trojbarevná) |
Fialka trojfarebná (sirôtka)
|
Viola tricolor
|
Trilliw (maceška)
|
Mesiac
|
mierne jedovatá; lieči kožné choroby; dýchacie problémy | láska a cit; napomáha jasnovideckým schopnostiam |
Mák (velšský) |
Meconopsis cambrica
|
Llysiau cwsg (bylina spánku)
|
Mesiac
|
jedovatá; používa sa k liečbe kožných chorôb | plodnosť, spánok, odpočinok, meditácia | |
Máta polej |
Mäta sivá
|
Mentha pulegium
|
Brymllys (mäta)
|
Mesiac
|
jedovatá; vonkajšie použitie proti blchám | k vešteniu a zaostrniu zmyslov |
Máta |
Mentha sauveolens
|
Mintys (mäta)
|
Mesiac
|
lieči žalúdočné problémy a nevoľnosť; antiseptická | ochrana zdravia; najsvätejšia dridská bylina | |
Mateří douška (tymián) |
Materina dúška (tymiánová)
|
Thymus vulgaris
|
Gruwlys (královský vřes)
|
Mesiac
|
lieči zažívacie problémy, kašel a zápal priedušiek; výplach ústnej dutiny | očista; pomáha pri pozeraní do iných svetov |
Mařinka (vonná) |
Marinka voňavá (Lipkavec voňavý)
|
Galium odoratum
|
Llysiau`r eryr (orlia rastlina)
|
Mesiac
|
lieči choroby krvného obehu | očista; pomáha pri jasnovidectve |
Měsíček (lékařský) |
Nechtík lekársky
|
Calendula officinalis
|
Aur y gors (bahenné zlato)
|
Slnko
|
antispetické, protihubové; lieči rezné rany; používa sa pri výplachu úst | podporuje veštecké sny; zvyšuje lásku a vášeň |
Mochna (bahenní) |
Nátržník bahenný
|
potentilla palustris
|
Pumbys (päťlístok)
|
Mesiac
|
lieči vredy v dutine ústnej a bolesť v krku | ochrana a očista; láska a múdrosť |
Narcis žlutý |
Narcis žltý
|
Narcissua pseudonarcissus
|
Gwaew`r brenin (kráľova krv)
|
Slnko
|
cibuľka je omamná; užíva sa z vonka k zmenšeniu odtokov | zvyšuje sebaústu; viaže vernosť a lásku |
Náprstník červený |
Náprstník červený
|
Digitalis puprpurea
|
Menyg yr ellyll (ďiablova rukavica)
|
Mesiac
|
jedovatá; nepoužívať | veľmi silné magnetické vlastnosti |
Ostropes trubil (skotský bodlák) |
Ostropes obyčajný
|
Onopordon acanthium
|
Ysgall (bodliak)
|
Slnko
|
lieči nervové poruchy | ochrana; vitalita; zvyšuje libido |
Ožanka (čpavá) |
Hrdobarka cesnaková
|
Teucrium scorodonia
|
Sage qwylt (divoká šalvia)
|
Mesiac
|
lieči prechladnutie, nosné infekcie | múdrosť, nesmrteľnosť |
Pelyněk černobýl |
Palina obyčajná
|
Artemisia vulgaris
|
LLwydlys (šedá bylina)
|
Mesiac
|
reguľuje menštruáciu; lieči stratu chuti k jedlu | prináša veštecké sny, napomáha vešteniu |
Pelyněk (pravý) |
Palina pravá
|
Artemisia absinthium
|
Chwerwlys (horúca bylina)
|
Mesiac
|
lieči stratu chuti k jedlu, zažívacie problémy a horúčky | zvyšuje duševnú silu |
Podběl (obecný) |
Podbeľ obyčajný
|
Tussiago far fara
|
Carn y ebol (žriebäcie kopýtko)
|
Mesiac
|
lieči kašeľ | prináša lásku a mier |
Pomněnka (rolní) |
Nezábudka roľná
|
Myosotis arevensis
|
Llys cariad (sladká bylinka)
|
Mesiac
|
z vonka; pôsobí očistne | láska, zlepšuje pamäť |
Prvosenka jarní |
Prvosienka jarná
|
Primula veris
|
Llysiau`r parlys (bylina ochromenia)
|
Slnko
|
z vonka; pôsobí ako mierne lokálne anestetikum | ochrana; liečba, mladistvá energia |
Pryskyřník (prudký) |
Iskerník prudký
|
Ranunculus acris
|
Blodau y menyn (žltá kvetina)
|
Slnko
|
jedovatá; údajne liečila mor | zvyšuje sebavedomie |
Ptačinec (žabinec) |
Hviezdica prostredná
|
Stellaria media
|
Gwlydd
|
Mesiac
|
uzdravuje kašeľ a lieči rany | láska a vzťahy |
Rozrazil (potoční) |
Veronika potočná
|
Veronika beccabunga
|
Llysiau Taliesin (Taliesinina bylina)
|
Mesiac
|
zmierňuje otok, lieči infekcie krku a úst | ochrana; zlepšuje jasnovidecké schopnosti |
Rulík (zlomocný) |
Ľuľkovec zlomocný
|
Atropa bella-dona
|
Llewg yr iar (slipky z nej omdlievajú)
|
Mesiac
|
jedovatý; nepoužívať | veľmi silné magické schopnosti |
Rúže (šípková) |
Ruža šípová
|
Rosa canina
|
Rhosyn y berth (cenná ruža)
|
Mesiac
|
užíva sa ako všeobecný životabudič a posiľňujúci liek | uzdravovanie, láska |
Řebříček (obecný) |
Myší chvost obyčajný
|
Achillea millefolium
|
Llysiau`r qwaedlif (bylina krvi)
|
Mesiac
|
zažívacie tonikum, lieči prechladnutie a chrípku | odpočinok, láska; zvyšuje príťažlivosť |
Řebříček (bertrám) |
Myší chvost bertrám
|
Achillea ptarmica
|
Tafos yr wydd (husí jazyk)
|
Mesiac
|
lieči bolesti zubov, čistí hlavu, odtraňuje únavu | zvyšuje sexuálnu energiu a príťažlivosť |
Řeřišnice (kohoutek) |
Žerušnica lúčna
|
Cardamine pratensis
|
Blodyn llaeth (mliečna kvetina)
|
Mesiac
|
podáva sa ako zažívací prostriedok | plodnosť, vášeň, sexuálna energia |
Sasanka (hajní) |
Veternica hájna
|
Anemore nemorosa
|
Blody y gwynt (veterná kvetina)
|
Mesiac
|
placky lieča zmohnuté svaly | liečba, ochrana, úprimnosť |
Sedmikráska chudobka |
Sedmokráska obyčajná
|
Bellis perenis
|
Llygad y dydd (oko dňa)
|
Slnko
|
lieči "namoženie" a modriny | ochrana; viaže oddanosť |
Smetanka lékařská |
Púpava lekárska
|
Taraxum officinale
|
Dant y llew (leví zub)
|
Slnko
|
lieči žltačku a kašeľ; čistí krv | omladzovanie; zvyšuje duševné schopnosti; očisťuje |
Sporýš (lékařský) |
Železník obyčajný
|
Verbena officinalis
|
Llys hudol (čarodejova rastlina)
|
Mesiac
|
vlasové tonikum, afrodiziakum | podporuje kúzla, zvyšuje vitalitu |
Šišák (vroubkovaný) |
Šišak vrúbkovaný
|
Scrutellaria galericulata
|
Grass Duw (Božia milosť)
|
Slnko
|
silný prostriedok na nervy | sila, sexuálna potencia |
Šžavel (kyselý) |
Kyslička obyčajná
|
Oxalis acetosella
|
Suran y cwn (psia kyselina)
|
Mesiac
|
lieči pečeň, ľadviny a rezné rany | uzdravovanie; nosí šťastie |
Štírovník rúžkatý |
Ľadenec rožkatý
|
Lotus cornicularis
|
Traed yr Oen (jahňačia noha)
|
Slnko
|
placky liečia podriny | sexuálna potencia |
Třezalka (tečkovaná) |
Ľubovník bodkovaný
|
Hypericum perforatum
|
Y gantwll fawr (listy s veľkými dierami)
|
Slnko
|
lieči depresiu, rany, výrony a modriny | odháňa zlo; dôležitá liečivka |
Tužebník (jilmový) |
Túžobník brestový
|
Filipendula ulmaria
|
Brenhines y waun (kráľovná lúk)
|
Mesiac
|
lieči chrípku, bolesť hlavy a žalúdočné vredy | láska, povzbudzuje z depresie |
Violka (vonná) |
Fialka voňavá
|
Viola odorata
|
Crinllys (fialka)
|
Mesiac
|
antiseptikum; používa sa v parfumérii; lieči bolesť uší | ochrana, pokoj, zdravie |
Vltod (obecný) |
Horčinka obyčajná
|
Polygala vulgaris
|
Llaethlys (mliečna bylina)
|
Mesiac
|
čistí krv | zdravie, dlhovekosť, nesmrteľnosť |
Vlaštovičník (větší) |
Lastovičník väčší
|
Chelidonium majus
|
Llym u llygaid (bystré oko)
|
Slnko
|
jedovatá; lieči kurie oká a bradavice | prináša radosť, lieči depresie |
Vratič (obecný) |
Vratič obyčajný
|
Tanacetum vulgare
|
Tansi (vratič)
|
Slnko
|
na výplach úst a očné kvapky | veštenie; zvyšuje duševnú silu a dlhovekosť |
Zemědým (lékařský) |
Zemedym lekársky
|
Fumaria officinalis
|
Mwg y ddaear (dym zeme)
|
Mesiac
|
antiseptikum | čistenie a očista |
Zimolez (popínavý) |
Zimolez
|
Lonicera periclymenum
|
Gwyddfid (kozí list)
|
Mesiac
|
lieči bolesti hlavy a kašeľ | zvyšuje duševné schopnosti |
Upozornenie! Stromy označené ako jedovaté sú naozaj jedovaté, a sú tu vypísané len pre skompletizovanie tabuľky. Rozhodne ich nepoužívajte!
Meno
|
Vplyv
|
Vlastnosti
|
||||
bežné (česky)
|
bežné (slovensky)
|
odborné
|
saské
|
nebeské teleso
|
fyzické
|
magické
|
Bez (černý) |
Sambucus nigra
|
Ysgawen |
Slnko
|
na sennú nádchu, nachladnutie a horúčky, preháňadlo | pomáha rozvíjať vôľu | |
Břečtan (popínavý) |
Hedera helix
|
Eiddew |
Mesiac
|
jedovatý | ženský princíp pre rovnováhu k mužskému | |
Bříza (bělokorá) |
Betula pendula
|
Bedwen |
Mesiac
|
antibakteriálny; lieči choroby ladvín a pečene | ochrana; vzýva všetky ženské vplyvy | |
Buk (lesní) |
Fygus sylvatica
|
Ffywydden |
Slnko
|
používa sa z vonka na boľavé kĺby | liečba; zvyšuje sexuálnu potenciu | |
Cesmína (ostrolistá) |
Ilex aquifolium
|
Celynene |
Slnko
|
používa sa z vonka k liečbe pomliaždenín | mužská rovnováha v ženskej cesmíne | |
Dub (letní) |
Qurcus robur
|
Derwen |
Slnko
|
antiseptikum; zabraňuje krvácaniu; lieči rany a popáleniny | hojnosť, plodnosť, dlhovekosť, podporuje sexuálnu potenciu | |
Jabloň (planá) |
Malus dysyphyla
|
Afal |
Slnko
|
zažívacie problémy | láska, liečba | |
Jasan (ztepilý) |
Fraxinus excelsior
|
Unnen |
Slnko
|
reumatizmus a choroby ladvín | liečba, ochrana | |
Jedle (bělokorá) |
Abies alba
|
Flynidwydden arian |
Mesiac
|
reumatické bolesti a otoky | očista, liečenie | |
Jeřáb (obecný) |
Sorbus aucuparia
|
Cardinen |
Mesiac
|
lieči detskú múčnivku (?) antisept. kloktadlo | ochrana, liečba, zvyšuje duševné schopnosti | |
Jilm (vysoký) |
Ulmus procera
|
Llwyfen |
Slnko
|
lieči bolesti kĺbov | vedomosti a pozanie | |
Hloh (jednoblizný) |
Crataegus monogyna
|
Draenen wen (biely tŕň) |
Slnko
|
lieči srdcové a nervové choroby | plodnosť, ochrana pred zlými vplyvmi | |
Líska (obecná) |
Corylus avellana
|
Collen |
Slnko
|
lieči bolesti svalov a modriny | múdrosť, inšpirácia, múzy | |
Olše (lepkavá) |
Alnus glutinosa
|
Gwernen |
Mesiac
|
používa sa k liečeniu otokov (používa sa z vonka) | uzdravovanie, ochrana | |
Ostružiník |
Rubus fruticosus
|
Mwyaren |
Mesiac
|
na ústne a krčné infekcie, výplach | liečva, vzýva ženské vplyvy | |
Vřes (obecný) |
Calluna vulgaris
|
Grug |
Mesiac
|
antiseptikum, sedatívum, močopudné | vášeň, loajalita, šťastie | |
Tis (červený) |
Taxus baccata
|
Ywen |
Slnko
|
zvyšuje citlivosť na dotyk; jedovatý | stabilita; veštenie, jasnozrivosť | |
Topol (bílý) |
Populus alba
|
Poplysen gwyn |
Slnko
|
lieči poruchy krvného obehu | kontakt s inými svetmi | |
Vrba (bíla) |
Salix alba
|
Helygen |
Mesiac
|
tíši zápali | ochrana, liečba |
Pokiaľ sa vaša duša cíti osamelá, alebo len hľadáte spriaznenú dušu, ste na správnom mieste. Mali by ste tu objaviť (mailové) adresy všetkých, ktorý sa zaoberajú wiccou či podobným pohanským smerom a sú ochotný ju tu uverejniť. Adresu tu môže mať každý, kto nám ju pošle a to s (aspoň) týmito údajmy: nick (prezývka), email prípadne aj mesto. Kto by sa chcel veľmi zviditeľniť, môže poslať aj svoju skutočnú adresu či ICQ a uviesť celé meno. Píšte na adresu: deeweenka@szm.sk
(Mená sú zoradené podľa abecedy)
Kto
|
Email
|
Ďalšie údaje
|
Aldarion |
aldarion@post.sk
|
Banská Bystrica
|
Aldaron | aldaron@centrum.sk |
Stropkov
|
Amaris |
reve17_6@hotmail.com
|
Banská Bystrica
|
Archont |
archont@centrum.sk
|
Banská Bystrica
|
Baxo |
baxo@inmail.sk
|
Nitra
|
Belial | belial69 @azet.sk |
Banská Bystrica |
Besand |
besand@centrum.sk
|
-
|
Chantal |
chantal@post.sk
|
Bratislava
|
Charles | step@seznam.cz |
Kladno
|
Elyon | elyon12@azet.sk |
Nitra
|
Feii | feii@orangeportal.sk |
Banská Bystrica
|
Fy / Freya |
freyab@zoznam.sk
|
Bratislava
|
Jazíček | zajod@stonline.sk |
Bratislava
|
Kajo |
kajo24@azet.sk
|
Nitra
|
Linda | linda99@zoznam.sk |
Bratislava, pripadne Samorin
|
Maja |
mackas@centrum.sk
|
Bratislava
|
Maja |
mlvc@chello.sk
|
Bratislava
|
Maren | maren16@azet.sk |
Presov
|
Milan |
milancom@centrum.sk
|
-Slovanstvo- (Trenčiansky kraj)
|
Misscitka |
svabka@pobox.sk
|
-
|
Morgana |
irishgirl@post.sk
|
Smizany
|
Nephron | trysko2@post.sk |
Piešťany
|
Nera |
nera031@post.sk
|
Nitra
|
Nox | nox@inmail.sk |
gajary-okolie Trenčína
|
Owem | owem@post.sk |
Lučenec
|
Sabina | saabinnka@pobox.sk |
Bratislava
|
Sisa
|
littlepeople@azet.sk
|
Bratislava
|
Strazca | strazca@pobox.sk |
Bratislava
|
Tomas | t.jvk@zoznam.sk |
Banska Bystrica
|